Eksport danych o składowych wyniku jakości słów kluczowych na koncie AdWords


Ilość ocen: 7 Średnia ocena: 4.86/5
Polecaj to innym: 

Skrypty AdWords nie muszą być skomplikowane. Dowodzi tego poniższy skrypt, który zawiera dosłownie trzy linijki kodu, a pozwala błyskawicznie wyeksportować do arkuszy Google dane o składowych wyników jakości słów kluczowych na koncie AdWords. Sprawdź, jakie to proste!

Przygotowanie

Zanim będzie możliwe uruchomienie skryptu musisz stworzyć pusty arkusz w usłudze Google Drive. Po utworzeniu nowego arkusza będzie Ci potrzebny jego adres, który zostanie użyty w skrypcie.

Utworzenie skryptu

Gdy arkusz masz gotowy czas na stworzenie skryptu. Skrypt tworzymy przechodząc na koncie AdWords do zakładki Operacje zbiorcze > Skrypty lub klikając "Automatyzacja" > "Twórz skrypty i zarządzaj nimi »" będąc np. na karcie Kampanie.

Jeżeli jest to Twój pierwszy skrypt możesz chcieć się zapoznać z moim wcześniejszym artykułem: "Jak rozpocząć pracę ze skryptami AdWords".

Kod skryptu jest następujący:


function main(){
  var spreadsheet = SpreadsheetApp.openByUrl("ADRES_URL_ARKUSZA_GOOGLE");
  var report = AdWordsApp.report("SELECT CampaignName, AdGroupName, Criteria, QualityScore, CreativeQualityScore, PostClickQualityScore, SearchPredictedCtr FROM KEYWORDS_PERFORMANCE_REPORT WHERE HasQualityScore=True");
  report.exportToSheet(spreadsheet.getSheets()[0]);
}

Jedyną rzeczą, którą musisz dostosować w skrypcie jest oczywiście wstawienie adresu arkusza w miejsce ADRES_URL_ARKUSZA_GOOGLE.

Po uruchomieniu podglądu od razu w Twoim arkuszu znajdą się wszystkie pobrane dane.

Pozostaje tylko kwestia rozszyfrowania, co jest czym. Poniżej objaśniam wszystkie kolumny.

  • CampaignName - nazwa kampanii,
  • AdGroupName - nazwa grupy reklam,
  • Criteria - słowo kluczowe,
  • QualityScore - wynik jakości,
  • CreativeQualityScore - trafność reklamy,
  • PostClickQualityScore - ocena jakości strony docelowej,
  • SearchPredictedCtr - przewidywany współczynnik klikalności.

Trzy ostatnie kolumny to oczywiście składowe wyniku jakości, które mogą przyjmować jedną z trzech widocznych wartości:

  • Above average - powyżej średniej,
  • Average - przeciętnie,
  • Below average - poniżej średniej.

Przykład praktycznego zastosowania skryptu

Wyobraź sobie, że chcesz popracować nad jakością swoich reklam na koncie i w tym celu potrzebujesz wiedzieć, dla których słów kluczowych ocena jakości reklamy jest poniżej średniej. Dość kłopotliwe w tej sytuacji jest przeglądanie każdego słowa i najeżdżanie na "dymek" w kolumnie "Stan" by dowiedzieć się, jakie są składowe dla wyników jakości dla poszczególnych słów.

Po odpowiedniej modyfikacji możemy błyskawicznie wyciągnąć dane na temat wszystkich słów, dla których ocena jakości reklamy jest poniżej średniej, co pozwoli nam zaoszczędzić mnóstwo czasu przy wyszukiwaniu i w zasadzie jest wolne od błędów.

W tym celu w naszym skrypcie wystarczy w zapytaniu AWQL dopisać na końcu warunek:

AND CreativeQualityScore=BELOW_AVERAGE

Usuwając niepotrzebne pola zapytanie będzie wyglądało tak:

SELECT CampaignName, AdGroupName, Criteria, QualityScore, CreativeQualityScore FROM KEYWORDS_PERFORMANCE_REPORT WHERE HasQualityScore=True AND CreativeQualityScore=BELOW_AVERAGE

Analogicznie możemy chcieć się dowiedzieć, dla których słów kluczowych na koncie jakość strony docelowej oceniana jest poniżej średniej. W ten sposób zamiast żmudnie przeszukiwać konto możemy błyskawicznie otrzymać listę wszystkich słów, dla których może powinniśmy zmienić adres strony docelowej dla reklamy lub dla samego słowa.

Zapytanie w celu uzyskania odpowiedniego raportu wyglądać może tak:

SELECT CampaignName, AdGroupName, Criteria, QualityScore, PostClickQualityScore FROM KEYWORDS_PERFORMANCE_REPORT WHERE HasQualityScore=True AND PostClickQualityScore=BELOW_AVERAGE

Jak widać zarówno sam skrypt, jak i jego praktyczne zastosowanie jest banalnie proste i pozwala na prawdę zaoszczędzić sporo czasu przy codziennej optymalizacji kampanii AdWords!

Jeżeli potrzebujesz eksperckiej porady w zakresie tworzenia skryptów AdWords zachęcam do kontaktu!

Opublikowane przez:

O autorze

Tomasz Ciepłucha

Cześć, nazywam się Tomasz Ciepłucha i jestem Certyfikowanym specjalistą AdWords i Analytics, ekspertem na forum reklamodawców Google oraz Certyfikowanym Trenerem Google AdWords.

Jeżeli szukasz pomocy w zakresie prowadzenia kampanii AdWords, konfiguracji lub wdrożenia Google Analytics, możliwości i wykorzystania GTM (Menedżera Tagów Google) lub pisania skryptów AdWords to zapraszam do kontaktu ze mną!

Google+ Dodaj mnie do kręgów na Google+

YouTube Zasubskrybuj mój kanał na YouTube!

Lista komentarzy

Rafał
Dalej te skrypty to dla mnie czarna magia, ale powolutku coraz bardziej zaczynam ogarniać. Aż się boje w chwili gdzie będę musiał się przesiąść na API. Narazie szczęście lub nieszczęście nie mam tego problemu :P
Tomek
Nic na siłę. Ani skrypty, ani tym bardziej API nie są przeznaczone dla każdego.
Do API to już trzeba naprawdę programisty, a nie można być specem od wszystkiego.

Twoja opinia jest dla nas cenna!