Raport wyszukiwanych haseł - jakie słowa kluczowe powodują wyświetlenia i kliknięcia reklam w Google Ads

Jeżeli prowadzisz samodzielnie kampanię Google Ads dla Twojej firmy na pewno cenną informacją może być dla Ciebie raport wyszukiwanych haseł, dzięki któremu sprawdzisz, jakie słowa kluczowe wpisywane przez internautów, powodują wyświetlanie i klikanie Twoich reklam.

W poniższym artykule omawiamy szczegółowo następujące zagadnienia:

Gdzie znajduje się raport wyszukiwanych haseł w Google Ads

W celu wyświetlenia raportu wyszukiwanych haseł należy po zalogowaniu się na konto Google Ads przejść na kartę "Kampanie", a następnie wybrać kolejno z lewego menu "Statystyki i raporty" => "Wyszukiwane hasła".

Jeżeli po przejściu do raportu nie widzimy żadnych danych w tabeli należy się upewnić, że zakres dat wybrany do raportu obejmuje okres, w którym w naszych kampaniach była aktywność oraz nie mamy aktywnych żadnych filtrów.

Zakres dat możemy zmienić po prawej stronie nad wykresem, natomiast aktywnie zastosowane filtry są widoczne po lewej stronie nad tabelą.

Należy również pamiętać, że raport wyszukiwanych haseł nie jest dostępny dla wszystkich typów kampanii. Najczęściej z raportu wyszukiwanych haseł będziemy korzystać do analizy kampanii na sieć wyszukiwania. Raport ten może też być przydatny w standardowych kampaniach produktowych, ale już dla kampanii Performance Max nie zobaczymy żadnych danych.

Po co sprawdzać raport wyszukiwanych haseł w Google Ads

Raport wyszukiwanych haseł powinniśmy analizować przede wszystkim by sprawdzić, czy frazy kluczowe wpisywane przez internautów, które powodują wyświetlenia i kliknięcia reklam, są zbieżne z frazami, na które faktycznie chcemy kierować reklamy.

W szczególności ma to zastosowanie, gdy w kampanii wykorzystujemy kierowanie na słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym. Ale nawet jeśli nie stosujemy tak szerokiego kierowania, to również dla słów w dopasowaniu do wyrażenia, a nawet słów w dopasowaniu ścisłym często okazuje się, że nie wszystkie frazy generujące kliknięcia są adekwatne do tego, na co faktycznie chcemy się reklamować.

Niestety Google od dłuższego już czasu ciągle rozszerza zasięg słów w dopasowaniu do wyrażenia i w dopasowaniu ścisłym i powinniśmy kontrolować, czy pieniądze inwestowane przez nas w reklamę są wydawane zgodnie z naszymi założeniami.

Duże znaczenie i wpływ na to, jakie słowa powodują wyświetlenia reklam ma nie tylko typ dopasowania słów kluczowych, ale również wykorzystywana przez nas w kampanii strategia ustalania stawek.

Najwięcej niepożądanych fraz zobaczymy w raporcie gdy korzystamy ze słów w dopasowaniu przybliżonym i korzystamy ze strategii maksymalizacji kliknięć. W takiej sytuacji priorytetem dla systemu jest pozyskanie jak największej liczby kliknięć po jak najniższym koszcie nie biorąc pod uwagę jakości pozyskiwanego dzięki tym kliknięciom ruchu. Dużo lepsza sytuacja będzie jeśli nasza strategia ustalania stawek bazuje na konwersjach, wówczas system automatycznie będzie starał się wyświetlać reklamy dla fraz wpisywanych przez internautów, które z większym prawdopodobieństwem doprowadzą do konwersji. Ale i w tym przypadku nie zaszkodzi regularnie sprawdzać raportu wyszukiwanych fraz.

Dostosowanie raportu wyszukiwanych haseł do naszych potrzeb

Raport możemy analizować dla wszystkich kampanii dostępnych na koncie lub ograniczyć go do konkretnej kampanii. W tym celu możemy albo skorzystać z filtrów widoku, które dostępne są nad obszarem wykresu (1) lub filtrów danych, które definiujemy nad obszarem tabeli (2).

Za pomocą filtrów danych możemy jeszcze bardziej doprecyzować raport i wyświetlić np. wyłącznie raport dla fraz, które nie znajdują się na naszej liście fraz do kierowanie, mają konkretny typ dopasowania (np. tylko dopasowanie przybliżone i do wyrażenia) lub takich, które w danym okresie czasu nie miały żadnych konwersji. Warto pamiętać, że raz utworzony zestaw filtrów możemy zapisać i przy kolejnej analizie wybrać go z listy, zamiast tworzyć go na nowo.

Oprócz filtrów danych mamy oczywiście, podobnie jak w większości raportów Google Ads, możliwość dostosowania kolumn do naszych potrzeb. Standardowo w raporcie nie zobaczymy np. słowa kluczowego, do którego nastąpiło dopasowanie. Warto jest więc również dopasować kolumny do naszych preferencji i włączyć wyświetlanie w raporcie tych kolumn, które nas najbardziej interesują.

Jak często sprawdzać raport wyszukiwanych haseł w Google Ads

Przede wszystkim warto ten raport sprawdzać regularnie. Jak często, to już zależy od typów wykorzystywanych przez nas kampanii, typów dopasowania słów kluczowych, ilości słów, na które kierujemy naszą kampanię oraz strategii ustalania stawek.

Jeżeli korzystamy z dopasowania przybliżonego i nasza kampania ma ustaloną strategię na maksymalizację kliknięć zalecamy sprawdzanie raportu dość często, najlepiej co najmniej raz w tygodniu.

Również gdy dopiero zaczynamy naszą przygodę z Google Ads warto zaglądać do tego raportu częściej, by wiedzieć dokładnie jakie słowa kluczowe wpisywane przez internautów powodują wyświetlenie i kliknięcia w reklamy.

Natomiast dla dobrze zorganizowanego konta, na którym strategia ustalania stawek bazuje na prawidłowo mierzonych konwersjach i nie nadużywamy słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym (a najlepiej nie używamy ich wcale) w zupełności wystarczające jest by raport wyszukiwanych haseł przejrzeć raz w miesiącu. Z czasem może się nawet okazać, że i ta częstotliwość jest bezzasadna, bo w raporcie będziemy widzieć głównie frazy, które już są dodane u nas do kierowania, a nowe, zupełnie niepożądane słowa będą pojawiać się sporadycznie.

Jak dodać nowe słowa kluczowe do kierowania na podstawie raportu wyszukiwanych haseł w Google Ads

Raport wyszukiwanych haseł jest dla nas bardzo ważnym źródłem informacji na temat tego, co faktycznie wpisują internauci w wyszukiwarce, co powoduje wyświetlenie naszej reklamy. Jeśli w raporcie widzimy słowa kluczowe, które często generują kliknięcia i prowadzą one do konwersji, a słów tych nie ma bezpośrednio na naszej liście fraz, to warto takie słowa uwzględnić.

W tym celu podczas analizowania raportu wystarczy zaznaczyć dane słowa na liście, a następnie kliknąć link "Dodaj jako słowa kluczowe", który pojawi się nad tabelą po zaznaczeniu słów.

Przy dodawaniu nowych słów kluczowych w ten sposób warto zwrócić uwagę na bardzo die ważne rzeczy:

  1. domyślnie słowa kluczowe dodane za pomocą tej metody są w dopasowaniu przybliżonym, jeżeli zatem nie chcemy w sposób niekontrolowany zwiększać zasięgu kampanii powinniśmy od razu zmodyfikować typ dopasowania dodawanych fraz poprzez ujęcie je w nawiasy kwadratowe (dla dopasowania ścisłego) lub w cudzysłowy (dla dopasowania do wyrażenia)
  2. słowo kluczowe dodawane jest do grupy reklam w miejscu gdzie występuje oryginalnie słowo, które wyzwoliło wyświetlenie reklamy. Czasem zdarza się, że to samo słowo kluczowe na liście wyszukiwanych fraz występuje w kilku miejscach bo było dopasowane do słów kluczowych w różnych grupach reklam. Trzeba na to zwrócić uwagę i jeżeli według nas dane słowo nie pasuje do danej grupy możemy dodać je ręcznie do kierowania.

Jak dodać wykluczenia z raportu wyszukiwanych haseł w Google Ads

Analogicznie, jak w przypadku dodawania nowych fraz do kierowania, na podstawie raportu wyszukiwanych haseł, możemy również wykluczać frazy, dla których nie chcemy, by nasze reklamy się wyświetlały.

Ponownie zatem wybieramy na liście frazy do wykluczenia i po ich zaznaczeniu nad tabelą na niebieskim pasku pojawi nam się link

I tutaj znów należy zachować czujność, gdyż:

  1. wykluczające słowa kluczowe dodawane w ten sposób są domyślnie w dopasowaniu ścisłym, które w przypadku wykluczeń jest bardzo restrykcyjne i nie działa tak samo, jak w przypadku kierowania
  2. wykluczenie dodawane jest domyślnie na poziomie grupy reklam, gdzie znajduje się słowo, które spowodowało wyświetlenie reklamy. Mamy jednak możliwość dodać to słowo na liście wykluczeń kampanii lub do listy wykluczeń słów kluczowych, którą mamy na koncie (lub którą możemy utworzyć na tym etapie).

Pozostawiając wartości domyślne dodane wykluczające słowo kluczowe zadziała wyłącznie na poziomie danej grupy reklam i tylko, gdy zostanie wpisane dokładnie tak samo, jak widnieje na liście. Tutaj nie zadziała dopasowanie do zbliżonej odmiany, pisowni, liczny mnogiej, literówek, itp.

Jeżeli zatem zobaczymy na liście jakieś słowo, które może pojawiać się w wielu różnych zwrotach wpisywanych przez internautów (np. darmowy, allegro, olx, itp.) i nie chcemy by nasza reklama wyświetlała się w ogóle, gdy te słowo pojawi się w towarzystwie innych słów, wówczas możemy dodać je jako wykluczające słowo kluczowe w kampanii lub do listy i jako typu dopasowania użyć dopasowania przybliżonego (czyli bez nawiasów i cudzysłowów).

Masz pytania? Chcesz skorzystać z naszych usług?

Wyślij formularz kontaktowy

lub zadzwoń do nas:

602-529-691

Nasi eksperci z chęcią odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i pomogą Ci przeanalizować Twoje potrzeby!